Deze tip is niet alleen voor HSP-ers!

Voor hooggevoelige mensen is het volgende vast herkenbaar:

Toen de kinderen nog klein waren, was het op Koninginnedag vaste prik om de stad in te gaan. Naar de kermis en de kleedjesmarkt en tot slot op een terrasje naar mensen kijken onder het genot van een ijsje. Vol goede moed liepen we dan naar het centrum van de stad om deel te nemen aan het feest. Helaas was ik binnen een uur compleet afgedraaid en kon ik de herrie van de kermis niet meer verdragen. Het lukte me niet meer om alle geluiden, geuren en beelden buiten te sluiten en aan het eind van de dag kon je me helemaal bij elkaar vegen.

Ik wist niet waardoor dit kwam, totdat ik het boek “Hoogsensitieve Personen” van Elaine N. Arron in handen kreeg. Het was voor mij een feest van herkenning, want eindelijk begreep ik de oorzaak van die gevoelens van overbelasting. Dat was al een stap in de goede richting, maar daar liet ik het niet bij zitten.

Ik ben op zoek gegaan naar oefeningen en technieken die mij konden helpen met mijn hooggevoeligheid, zodat ik me minder snel overprikkeld voel en beter bij mezelf blijf.

Door deze oefeningen dagelijks toe te passen heb ik mezelf getraind in het beschermen van mijzelf en kan ik me beter afsluiten voor overbodige prikkels van buitenaf.

Als jij ook minder snel last wil hebben van prikkels,zoals geluiden, geuren, licht, drukte en ook energie van andere mensen, dan kan ik je aanraden om deze blog te gaan volgen. De komende tijd komen hier korte, snel toepasbare oefeningen op te staan waarmee je stress vermindert en bepaalde situaties beter hanteert.

Als je een van deze situaties herkent:

  • Je hebt weinig energie of je raakt je energie makkelijk kwijt, alsof het uit je wegloopt.
  • Je ervaart gezelschap als te druk, een massa mensen is benauwend.
  • Je vindt het moeilijk om nee te zeggen en om bij je eigen gevoelens te blijven en niet mee te gaan in de gevoelens van anderen.

Dan kun je dit vooraf gaan doen:

  1. Masseer eerst de punten onder het sleutelbeen, naast de schouderkop aan beide kanten tegelijk.
  2. Houd je hand voor je lichaam ter hoogte van je schaambeen.
  3. Ga recht omhoog tot je onderlip.
  4. Doe dit drie keer.
  5. Je kunt hierbij een affirmatie uitspreken, zoals bv. “Mijn energie blijft bij mij”  of  “Ik ben helder en heb mezelf in de hand”.

oefening voor bescherming van jezelf

 

Resultaat:

  • Innerlijke kracht/stevigheid.
  • Helder denken.
  • Meer zelfvertrouwen en bij jezelf blijven.

 

Tot mijn verbazing liep ik een paar jaar later op Koninginnedag weer over de kermis. Dit keer bleven we zo lang de kinderen er zin in hadden en tot mijn eigen verbazing heb ik weinig last gehad van de herrie en de drukte. Ik kon ontspannen verder wandelen naar de kleedjesmarkt en op zoek naar een plekje om een ijsje te eten!

 

Heb je deze oefening toegepast? Ik ben benieuwd naar je ervaringen, je kunt ze onder dit bericht opschrijven. Ook als je vragen hebt, kun je ze hier stellen…

Wil je meer ondersteuning bij het omgaan met jouw hooggevoeligheid? Ik ben je graag behulpzaam… Kijk eens hier hoe ik dat doe.

 

 

 

2 thoughts on “Deze tip is niet alleen voor HSP-ers!

  1. Beste Rachel,
    Binnenkort komen er op deze site weer nieuwe tips te staan. Het heeft vanwege vakantie en drukte in de praktijk even stil gelegen. Overweeg ook eens om bloesemremedies te gaan gebruiken (kijk maar op http://enervi.nl/praktijk/consult-bloesemremedies/ , bovenaan in het menu), deze zijn erg behulpzaam! Als je hierover meer wilt weten, kun je me altijd benaderen. Dit kan ook gewoon via de mail.
    Bedankt voor je reactie!
    Marjan

  2. Beste Marjan,

    Al zoekende op internet kwam ik op jouw blog. Dit zijn precies de tips die ik zoek. Drukte is voor mij ook erg vermoeiend. Ik ben nu bezig in een werkboek van Elaine Aaron, maar zoek zeker tips om geluiden beter buiten te sluiten. Vooral op het werk heb ik hier moeite mee. Zeker als ik het druk heb en al moe ben, dan kan ik echt woedend worden als bv een collega zit te snotteren naast me. Ik ga i.i.g. bovenstaande uit proberen en ik ben erg benieuwd naar verdere tips. Waar kan ik deze vinden op deze site?

    Groeten Rachel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *