Welk dieet is goed voor mij?

Suikervrij, glutenvrij, tarwevrij, geen brood, wel brood. Hennepzaad, chiazaad, goijibessen. Oervoedsel, paleodieet, voedselzandloper, broodbuik…. Je moet in een grot leven als je niet iets hebt meegekregen over voeding de laatste tijd. We ontkomen niet aan de berichten over voeding. Je gaat vanzelf wel  nadenken over wat je allemaal in je mond stopt.

Zo lang je gezond bent, denk je meestal niet na over de samenstelling van je voeding.

Pas bij klachten zoals obstipatie, diarree, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, vermoeidheid, candida enzovoort, moet je daar bij stil staan. Maar nu met al die berichtgeving realiseer je je misschien dat je niet meer alles moet eten wat er te koop is en dat je niet meer klakkeloos kunt geloven wat er op de etiketten staat. Bovendien hoor je ook verhalen over hoeveel gezonder, fitter en energieker mensen zich voelen nu zij hun voedingspatroon hebben aangepast. Dan wil je bepaalde voedingsmiddelen, zoals suiker, uit je dieet schrappen en vraag je je af of tarwe wel zo goed voor je is. Toch wil je ook niet zomaar je hele voedingspatroon omgooien en vraag je je af wat nou goed of slecht voor je is.

Hoe vind je je weg in de brij van informatie die er is over voeding?

Ik denk dat het heel goed is dat wij vragen stellen bij de producten die te koop zijn. En dat we bewuster met onze voeding omgaan en ons realiseren dat het echt uitmaakt wat we dagelijks in onze mond stoppen. Het is goed dat er zoveel gepubliceerd wordt over voeding en wat het met ons lichaam doet. Maar ik denk ook dat het belangrijk is om kritisch te blijven bij alles wat je leest en dat je uit moet gaan van jouw persoonlijke situatie en de reacties van je eigen lichaam.

Zo heb ik mijn vragen over tarwe: Is tarwe zo slecht dat je het helemaal niet meer moet eten? Is het een hype om anti-brood te zijn? Ik vind dat het wat genuanceerder ligt dan dat je tarwe moet schrappen en aan de glutenvrije baksels moet of dat je alleen maar spelt mag eten. Tarwe ligt op dit moment onder vuur, want er blijken veel mensen darmklachten te hebben die door tarwe veroorzaakt kunnen zijn. (Dit is wat anders dan glutenallergie, trouwens.)  Spelt wordt dan beter verdragen dan tarwe, maar dat komt onder andere doordat er met spelt niet geknutseld is. Spelt is gewoon spelt . Met de gangbare tarwe is zo gefabriekt dat er geen plantje meer groeit uit de zaadkorrel. Kun je niet tegen tarwe of tegen gefabriceerde tarwe? Misschien is biologisch-dynamisch geteelde tarwe wel prima voor je en heb je geen klachten meer als je dat eet. En om het nog even ingewikkelder te maken: de meeste baksels worden gemaakt met gist. Misschien reageer je daar wel op en kun je veel beter tegen zuurdesembrood…. En om het nog ingewikkelder te maken: Misschien eet je wel elke dag tomaat op je brood en zegt je lijf dat je daar voorlopig wel even genoeg van hebt gehad. Of is het toch de koemelk die je elke dag drinkt waardoor je je ongemakkelijk voelt….

Met andere woorden… Het is ook goed om eens te kijken naar jouw eigen lichaam en hoe dat reageert op bepaalde stoffen: zijn alle groentes goed voor je, kun je alle fruit verdragen, kun je alle suikervervangers eten…

Dat kun je proefondervindelijk doen, maar dat kost nogal wat tijd en onderscheidingsvermogen. Bovendien merk je niet direct de gevolgen van voeding, behalve wanneer je mondslijmvlies of je maag reageert. Wat er in de darmen gebeurt, is veel onduidelijker (weet jij hoe lang het duurt voordat jouw voedsel door jouw darmen is verteerd? Dat verschilt per persoon namelijk)

Ik test voedingsmiddelen met behulp van (auto)kinesiologie.

Daarmee krijg je een goed beeld van voedingsmiddelen waar je intolerant voor bent. Dit kan je behulpzaam zijn bij het bepalen wat je wilt veranderen aan je voedingspatroon. Kijk voor meer hierover op:persoonlijke-voedingstest/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *